TO INDEX   ..................  بازگشت به صفحه اول

سفرنامه گرجستان ، شهر مرزی آخالتخه      (17 مرداد 1397)

GEORGIA  - AKHALTSIKHE  ( 3 DAY )            ( 8 AUG 2018 )

شهر مرزی آخالتخه

در مورد گرجستان باید بگویم که کشوری است به سرعت در حال پیشرفت

بطوریکه پیشرفت اقتصادی کشور را بوضوح در فاصله یکسال می بینید

تورم در این کشور بسیار پایین (2016حدود4درصد) و هیچ قیمتی با سالهای پیش تغییر نکرده است

اولین سوالی که شاید در ذهنتان  ایجاد شود ، شهریست که برای سفر انتخاب کرده ام

چرا یک شهر مرزی ؟ چرا شهر ناشناخته آخالتخه ؟

مردم گرجستان مانند برخی دیگر از کشورهای اروپای شرقی ، مردمی مهربان و خونگرم و مهمان نواز هستند .

متاسفانه در سالهای اخیر جمعیت بسیار زیادی ایرانی وارد گرجستان شده اند و در پایتخت این کشور ،در شهر تبلیس اقامت کرده اند

و با کمال تاسف و آبرو ریزی ، طبق معمول ، ایرانیها بسیاری از مفاسد اخلاقی و ناهنجاریها را در این شهر بزرگ به نمایش گذاشتند

در فرهنگ مردم گرجستان چیزی بنام دروغ و دزدی و کلاهبرداری و بی حرمتی به زنان اصلا وجود ندارد

بطوریکه وقتی نصف شب در خیابانهای شهر قدم میزدم ماشینهای لوکس و نو را می دیدم که شیشه هایش پایین و دربهایش باز هستند

و این برای من بسیار جای تعجب داشت اما ظاهرا در گرجستان امری بسیار طبیعی و عادی بود

و کسی به اموال کسی تعرض نمی کند

شبی دیر وقت در جاده خارج شهر در محلی بسیار ترسناک از مینی بوس پیاده شدم تا به مقصد خاصی بروم

ناگهان دیدم خانمی جوان هم از مینی بوس پیاده شد و به داخل خیابانی تاریک رفت  که از جاده اصلی دور می شد

از وجود چنین امنیتی متعجب شدم و خودم بهیچ عنوان جرات نکردم از خیابان اصلی ذره ای فاصله بگیرم

در سفر اخیر به تبلیس متوجه شدم که خرابکاری ایرانیها بیش از تصور است و چنان جوی در تبلیس بر علیه ایرانیان حاکم شده بود که

جرات نداشتم به کسی بگویم من اهل ایران هستیم

وقتی ملیت خودمان را ابراز میکردیم ، با برخورد سرد و گاها صحبتهایی زیر لب ما را بدرقه میکردند

در سالهای اخیر چند کلاهبرداری میلیاردی در گرجستان اتفاق افتاد که همه آنها توسط ایرانیها انجام شده بود و این مسئله بطور خیلی فراگیری

بین مردم اطلاع رسانی شده بود ، ظاهرا کلاهبرداری میلیاردی در تاریخ این کشور بی سابقه بوده که ایرانیها این هنرشان را در گرجستان به نام

خود ثبت کردند !

روزی که به تبلیس رسیدم ، مردم شهر در میدان اصلی(میدان آزادی)  تجمع وسیع معترضانه داشتند بر علیه یک ایرانی که به یک خانمی

در خیابان تجاوز کرده بود و این امر خشم مردم را برانگیخته بود

در قسمت مرکزی شهر ، پر است از ایرانیانی که به دست فروشی یا گدائی یا کارهای سطح پایین یا بعضا دزدی مشغول هستند

وقتی صحنه های زشت و تاسف انگیز ناشی از فرهنگ پایین ایرانیان را در تبلیس دیدم

از توقف در این شهر بزرگ و زیبا منصرف شدم

در سفرهای قبلی پنج شهر مهم گرجستان را بازدید کرده بودم و چندین بار شهر زیبای تبلیس را گشته بودم

ولی تبلیس زیبا ، دیگر برایم آرامش قبل را نداشت

دیدن صحنه های بیشتر از خرابکاریهای ایرانیان مقیم گرجستان ، روح و روان هر بیننده ای را خدشه دار می کرد

با ناراحتی تصمیم گرفتم مقصد سفر چند روزه ام را از تبلیس تغییر بدهم و به شهری زیبا و دوردست سفر کنم

تا باز در آرامش سفرهای قبل ، از این کشور زیبا با مردمانی مهربان ، لذت ببرم

با تجربه ای که از قبل داشتم و دوست قدیمی که در شهر آخالتخه داشتم ، تصمیم گرفتم کل مدت سفرم را در این شهر بگذرانم و دیداری با دوست

قدیمی ام داشته باشم

از تبلیس سوار بر ون بنز شدم و راهی شهر آخالتخه شدم

این شهر 200کیلومتر با تبلیس فاصله دارد

در بین راه از شهر سرسبز و کوهستانی برجومی گذر کردم و ساعت11صبح به آخالتخه رسیدم

ابتدا به سمت مغازه سیران حرکت کردم

سیران مرد جوانی است که یک سوپرمارکت دارد و همراه زن (عروسیا) و پسر کوچکش سرکیس از صبح تا شب ، درمغازه مشغول کاسبی هستند

سرکیس پسر نوجوانیست ، که بقول خودش کلاس سون(هفتم) است و حدود 13سال سن دارد

بسیار خوش اخلاق و پرانرژی است و در حقیقت مترجم بین من وخانواده اش است  چون تنها کسی بود که انگلیسی بلد است

سرکیس خیلی باهوش است و انگلیسی را خودش به تنهایی با کتابهای اموزشی یاد گرفته است و امسال دیدم بسیار مسلط شده است

به مغازه سیران رسیدم

دیدم فقط عروسیا در مغازه نشسته و کس دیگری نیست

وقتی بداخل رفتم و سلام کردم خیلی خوشحال شد و اصلا انتظار دیدن من رو نداشت که بصورت سرزده رفته بودم

بعد از سلام و احوالپرسی ، سراغ سرکیس و سیران رو گرفتم که گفت برای کاری رفتند خارج شهر و ساعت 6 برمیگردند

به عروسیا گفتم من میرم هتل و همون ساعت 6 برمیگردم

بداخل هتل رفتم

خانم هتلدار وقتی مرا دید فورا مرا شناخت و احوالپرسی کرد و از هوشش متعجب شدم

به من گفت دو سال پیش که اومدی اینجا ، هتل من نیومدی رفتی جای دیگه!

دوسال پیش که از ترمینال به سمت مغازه سیران میرفتم ، مسافت طولانی با این خانم هم مسیر شدم و کلی باهم صحبت کردیم

و آدرس هتلش را بمن داد ولی به اصرار سیران آن شب را به منزل سیران رفتم و احتیاجی به هتل پیدا نکرده بودم

و جالب بود که این مسئله در ذهن خانم هتلدار باقی مانده بود

خلاصه بابت آشناییتی که از قبل داشتیم تخفیف خوبی بابت کرایه اتاق بمن داد و چند شب را در هتل او سپری کردم

بعد از استراحت ، ساعت 6 به مغازه سیران رفتم و سرکیس را دیدم

بعد از سلام احوالپرسی و دادن سوغات به سرکیس و عروسیا ، همراه سرکیس و پسردایی کوچکش آگان راهی دریاچه شدیم

دریاچه کوچک و زیبایی بود و بعد از گشت و گذار مختصری به زمین فوتبال شهر رفتیم و مسابقه فوتبال را تماشا کردیم

بعد از کمی توقف در پارک بچه ها (با اینترنت رایگان) به هتل برگشتیم

قرار بود شب سیران بیاد هتل هم دید و بازدید کنیم هم بچه ها را ببرد

بعد از صرف چای با سرکیس و آگان و خانم هتلدار و آقای هتلدار ، سیران هم پیداش شد

بعد از گپ و گفتگویی مختصر ، با بچه ها به سمت مغازه رهسپار شدند

با توجه به کم هزینه بودن مخارج در شهر آخالتخه ، کل هزینه سفرسه روزه ام در گرجستان ،

از جمله رفت و آمد از تبلیس به آخالتخه و برگشت و هتل و هزینه خوراک و غیره ،

37 یورو شد .

دیدنیهای  آخالتخه

دریاچه و رودخانه

این دریاچه بصورت دست ساز و مصنوعی ، از انشعابی از رودخانه پوتسخووی درست شده است

در قسمتی از دریاچه یک قلب آهنی بزرگی قرار دارد که رسم است عاشقان شهر برای رسیدن به وصال خود ، به این مکان میایند و به این

قلب آهنی یک قفل میزنند

بعد از گرفتن مرادشان ، مجدد به این قلب آهنی مراجعه می کنند و قفل را باز کرده به درون دریاچه پرتاب میکنند

دریاچه یک سکوی مخصوص ماهیگیری دارد که تعدادی ماهیگیر مشغول ماهیگیری هستند

قلعه راباث

این قلعه بسیار بزرگ و زیبا است و معماری متنوع و زیبایی دارد

این قلعه بسیار قدیمی و دارای افسانه های بسیاری است که یک راهنمای محلی برای توضیح دادن این افسانه ها لازم است.

غروب آفتاب در این قلعه بسیار زیبا است

این قلعه مشرف به شهر است

معبد واردزیا

یک مجموعه وسیع و قدیمی از محل سکونت مردمان قدیم است

داخل این مجموعه یک معبد و کلیسا قرار دارد

غارهای دست کن به طول 1.5 کیلومتر و در 13 طبقه هستند.

این غارها در مواقع جنگ تا 50 هزار نفر مردم عادی را در خود جا می داده است.

مجموعه بسیار وسیع است در بازدید از این مجموعه آب و خوراکی موردنیازتان را همراه داشته باشید

کلیسا ها

در شهر چند کلیسای زیبا وجود دارد که درب آنها همیشه باز است و میتوانید بداخل رفته و دیدن کنید

رسم گرجی ها اینست که درهنگام ورود به کلیسا ، آقایان کلاه از سر برمی دارند و خانمها روسری سرشان

میکنند که حتما باید این مورد را رعایت کنید

پارک بچه ها

تیر پارک

تیر پارک در ضلع جنوبی دریاچه قرار دارد و محل مناسبی برای کمپ زدن برای بک پکرها است

فاصله تیر پارک تا شهر حدود 2 کیلومتر است

شرح برخی هزینه  ها

شرح  ......................... قیمت (لاری)

اتوبوس داخل شهر                  0.5

ون تبلیس به آخالتخته               10

هتل (یک شب یک نفر)           17.5

بستنی                                  1

خاشاپوری(غذای محلی)            1

ساعت حرکت ون ها از مقصد ترمینال آخالتخه

توجه : ممکن است برخی ساعتهای حرکت تغییر کند

TBLISI :   6.20-7.00-8.00-8.40-9.20-10.10-11.00-11.40-12.20-13.10-13.35-14.00-14.50-15.15-15.40-16.30-16.45

17.30-18.00-19.00

KUTAISI :  10.40-15.00-18.10

BATUMI :  8.30-11.30

BOTJOMI : 12.45

GORI : 8.15-13.00

AKHALKALAKI : 9.30-11.00-13.30-16.30

KHASHURI : 7.05-9.10-11.20-12.10-13.20-14.30-15.20-16.30-17.00-17.50

VALE : 8.30-9.00-10.00-10.30-11.00-12.00-12.30-13.00-14.00-14.30-15.00-18.00-16.30-17.00-18.00