TO INDEX   ..................  بازگشت به صفحه اول

گزارش صعود به قله کرکس 3895 متر ارتفاع    ( 26 مهر 1397 )

IRAN - ISFEHAN - KARKAS PEAK ( 3895 M )               ( 18 OCT 2018 )

درباره قله کرکس

قله كركس به ارتفاع 3895 متر، بخشی از رشته کوه های مرکزی ایران است و مهمترين کوه شهرستان نطنز (اصفهان) بشمار می رود.

وجه تسميه نام اين كوه بخاطر، وجود كركس هايی كوچكی سیاه رنگ است، همچون باز شكاري كه بر فراز دامنه آن در پروازند.

رشته کوه کرکس از سنگهاي آذرين متوسط از لحاظ اسيدي يا بازي آذر آواري تشکيل شده است .

از نظر زلزله خيزي مناطق جنوبي آن پرزيان و مناطق شمالي آن نيمه زيان به حساب مي آيند.

کوه کرکس حاصل گدازه‌هایی است که از راه شکاف‌های موجود در سطح زمین به بیرون راه یافته‌اند.

قله‌های کوهستان کرکس به علت ارتفاع زیادی که دارند

تقریباً در نیمی از سال پوشیده از برف بوده و منبع اصلی چشمه‌های متعددی است که در دامنه‌های این کوهستان جریان دارند.

کوه‌های منطقه

۲۷۰۰

کش قبله

۲۶۰۰

صعود قله کرکس در چهار فصل امکان پذیر است فقط در فصل زمستان، سرمای بسیار شدیدی در این منطقه وجود دارد

و صعود به این قله نیازمند به تجهیزات زمستانی است.

مسيرهاي صعود کرکس:

مسير جنوبي: روستاي کشه، متوسط زمان صعود بين 5 تا 7 ساعت (متداول ترین مسیر صعود)
مسير شرقي: روستاي طامه، متوسط زمان صعود بين 7تا 8 ساعت
مسير شمال شرقي: روستاي اوره، متوسط زمان صعود 6 ساعت
مسير شمال غربي: روستاي بيدهند، متوسط زمان صعود 6 ساعت
خط الراس: مسیر چشمه لاعشه از طریق چشمه اصفهانیها
خط الراس: مسیر گله از مسیر طامه

(www.kziran.com )

KARKAS MOUNTAINS

The Karkas mountain chain  is a mountain range which is located almost in central Iran.

Having a northwest-southeast direction, it is stretched from Kashan to Ardestan for more than 100 kilometres.

With an elevation of 3895 metres, the highest peak of the Karkas Mountains is

Mount Karkas which is situated close to Natanz.

wikipedia.org

اطلاعات زمان و مسافت برنامه بر اساس جی پی اس

گزارش تصویری صعود به قله کرکس

پس از تحقیقات و بررسی مسیرهای مختلف صعود به قله کرکس ، ابتدا مسیر تامه را انتخاب کردیم

اما چون برای اولین بار بود به این قله می رفتیم تصمیم گرفتیم از مسیر کشه صعود را انجام بدهیم که هم در میان راه پناهگاه وجود داشت

و هم مسیر ساده تری نسبت به دیگر مسیرها است و مسیر تامه را گذاشتیم برای برنامه بعد

پیش بینی آب و هوای قله زیاد مناسب نبود و پیش بینی ها حاکی از باران و برف در ساعات کمی از روز بود

در بین روزهاییکه ما قصد صعود داشتیم بهترین هوا برای روز پنجشنبه بود

پیش بینی وزش باد خوب و سرعتی بین 5تا10 کیلومتر را نشان می داد که باعث شد خیالمان کمی راحت شود

باران و برف بدون باد تند ، مشکلی ایجاد نمیکند و باعث سختی صعود نخواهد بود

روز قبل از حرکت به پناهگاه تماس گرفتم و مسئول پناهگاه گفت من تا جمعه حضور دارم و آب و هوا هم مناسب است

( مسئول پناهگاه آقای رامین : 09132026328 )

البته فردا صبحش که رفتیم پناهگاه هیچکس نبود و دربهای پناهگاه قفل بودند

چهارشنبه ظهر به سمت کاشان حرکت کردیم و شب را در یک روستایی نزدیک ابیانه در خانه یکی از آشنایان سپری کردیم

صبح زود بعد از صرف صبحانه ، از طریق جاده قدیم نطنز-اصفهان ، به سمت روستای کشه حرکت کردیم

بعد از روستای کشه و طرقه رود به ورودی مجتمع توریستی رایان رسیدیم

مبلغ 5000تومان ورودیه پرداخت کردیم و داخل شدیم

جاده آسفالت را تا انتها رفتیم تا دیگر به انتهای ویلاهای رایان رسیدیم و ماشین را در محلی مناسب پارک کردیم و در ساعت6:30صبح

آماده کوهنوردی شدیم

در شروع دو مسیر وجود دارد

یکی مسیر جاده خاکی که از دور به یک ساختمان سفید رنگی میرسد و این مسیر کوه نیست

مسیر دوم جاده ای خاکی است که بعد از کمی کوهپیمایی جاده به یک منطقه با چند درخت گردوی سرسبز میرسد

و اینجا اتمام جاده خاکی و شروع جاده مالرو است

درختان محوطه زیبا و دنجی برای استراحت یا صرف صبحانه ایجاد کرده اند ، اگر قصد داشتید صبحانه را پای کوه میل کنید ، حتما این محل را برای

توقف صبحانه انتخاب کنید

بعد از گذر از این منطقه ، اولین تابلو رویت شد و خیالمان راحت شد که مسیر را درست آمده ایم

تا قبل از این نقطه هیچ نشان یا تابلویی وجود ندارد که بتوان از مسیر صحیح کوه اطلاع پیدا کرد

تردد در این مسیر بسیار کم است و ما تنها کسانی بودیم که در کوه قدم بر میداشتیم

کم کم مسیر دارای شیب می شود و وارد یک قسمت سر بالایی میشویم ، در جلوی ما صخره بزرگی وجود دارد که پناهگاه پشت این صخره است

و تا نزدیکی پناهگاه ، نمی توان آنرا مشاهده کرد

ارتفاع پناهگاه 3300 متر است

از محل پارک ماشین تا پناهگاه 5 کیلومتر مسافت است

ساعت 8:50 صبح به پناهگاه رسیدیم (2:20دقیقه کوهپیمایی)

متاسفانه درب پناهگاه بسته بود و هیچکس در آنجا نبود

پناهگاه یک چشمه دارد ، و تا قله دیگر هیچ چشمه ای وجود ندارد

کمی در پناهگاه استراحت کردیم و ساعت 9:30 به سمت قله براه افتادیم

از پناهگاه تا قله وارد یک شیب تند و یکنواخت می شویم که این شیب باعث می شود سرعت حرکت کند و با توقف همراه باشد

در وسط راه (بین پناهگاه و قله) یک دوراهی وجود دارد که توسط یک تابلو علامتگذاری شده است و یک مسیر مخصوص صعود زمستانی است

ساعت 9:55 دقیقه به تابلوی دوراهی رسیدیم ( ارتفاع 3440 متر )

ما از مسیر تابستانی راهمان را ادامه دادیم

احتمالا نامگذاری این قله برای وجود یک نوع پرنده شکاری سیاه است که در طول مدت صعود در اطراف قله درحال پرواز بود

هوا بسیار خوب و صاف بود

با بالارفتن ارتفاع ، کم کم هوا سرد می شد ولی شیب تند مانع از این می شد که احساس سرما کنیم

بالاخره در ساعت 11:56 دقیقه بر فراز قله کرکس ایستادیم

از روی قله نمای بسیار زیبایی از اطراف مشاهده می شود و حتی اگر هوا صاف باشد از این نقطه ، قله دماوند هم دیده می شود

البته با ورود ما به قله ، هوا کمی متغیر شد و ابرهای سیاهی از بالای سرمان به حرکت در آمدند

مدت کوتاهی از رسیدنمون به قله نگذشته بود که ناگهان رعد و برقی در دور دست زده شد

بعد از این رعد و برق ناگهان دوتا از دوستان که بر قله ایستاده بودند دچار برق گرفتگی شدند و اظهار میکردند به بدنشان دائما برق وارد میشود

محیط دارای بار الکتریکی شده بود و ما در بلندترین نقطه قرار داشتیم

ساعت 12:40 ، سریع کوله ها را برداشته و به سمت پناهگاه حرکت کردیم

با سرعت از همان مسیر پر شیبی که آمده بودیم برگشتیم

در مسیر برگشت ، همان اوایل شروع حرکتمان ، قطرات کمی بارون به باریدن گرفت و مدتی بعد تبدیل به برف بسیار ریز و کمی شد و

مقدار بسیار کمی هم تگرگ بارید اما در مدت بسیار کمی دوباره هوا به حالت عادی برگشت و صاف و آفتابی شد

نزدیک پناهگاه یک گروه از یزد دیدیم که حدود 10-15نفر بودند و به سمت قله در حال حرکت بودند

به آنها گفتیم که هوا در قله مساعد نیست اما آنها به صعودشان ادامه دادند

ساعت 13:30 به پناهگاه رسیدیم

پناهگاه باز بود و استراحت کوتاهی کردیم و ساعت 14:10 به سمت پایین حرکت کردیم

در مسیر برگشت دو گروه یکی از کرمان و یکی از اصفهان در حال حرکت به سمت پناهگاه بودند

احتمالا این دو گروه در پناهگاه شب مانی می کردند و صعودشان را فردا انجام خواهند داد

ساعت 15:50 به مجموعه رایان ، به محل پارک ماشین رسیدیم

منطقه نطنز دارای روستاهای زیبا و سرسبز بسیاری است و ما یکروز را به گشت و گذار در این منطقه پرداختیم